Arcivévoda Karel František Josef, prasynovec císaře Františka Josefa I., se stal prvním následníkem trůnu 28. června 1914, kdy byl v Sarajevu zavražděn jeho strýc, František Ferdinand d´Este. V den smrti Františka Josefa I., 21. listopadu 1916, převzal vládu v Rakousku-Uhersku uprostřed I. světové války, na které nenesl vinu. Mír se stal hlavním cílem jeho vlády. Jako jediný z předních evropských politiků byl osobně účasten na bojištích ruské i italské fronty a touto otřesnou zkušeností byl hluboce zasažen. Přál si uzavřít okamžitý a bezpodmínečný mír a neváhal riskovat vlastní bezpečí, když jeho snažení narazilo na odpor států, tvrdě prosazujících své mocenské a územní zájmy, ať už to bylo Německo jako problematický spojenec nebo nepřátelská Itálie. Karlovo mírové snažení stálo v cestě i silám usilujícím o rozbití monarchie, které si přály její porážku i za cenu dalších obětí.
Veden křesťanským soucitem usiloval zmírnit utrpení vojáků i strádání civilního obyvatelstva. Po nástupu na trůn obnovil ústavní pořádek, činnost parlamentu a 2. července 1917 rozsáhlou amnestií osvobodil politické odpůrce, mezi nimi přední české politiky Kramáře a Rašína. V institucionálním řešení sociálních otázek státu předběhl svou dobu - Rakousko jako první země světa mělo od roku 1917 ministerstvo sociálních věcí a následně i ministerstvo veřejného zdraví.
Po dvou letech marného úsilí o mír a konec utrpení národů stál císař Karel před rozpadem státu, o jehož významu a důležitosti uprostřed Evropy byl přesvědčen. Válečná bída obyvatel monarchie přerostla v socialistickou revoluci a vyhrocený nacionalismus se stal účinným prostředkem k rozbití monarchie, společné vlasti 40 miliónů lidí z desíti národů. Císař Karel dohlédl budoucí tragický dopad dějinného převratu, ale nemohl mu zabránit; udělal alespoň vše proto, aby rozpad monarchie proběhl bez dalšího krveprolití. Pak byl vyhnán ze své vlasti do exilu, odkud ještě bránil připojení německy mluvící části Rakousko-Uherska k Německu a uposlechl výzvy, aby svým návratem na trůn zabránil občanské tragédii v bývalých Uhrách, ačkoli dobře věděl, že znovu riskuje svou budoucnost i život. Neuspěl, protože odmítl ohrozit život dalších lidí a Evropa šla nezadržitelně vstříc svému příštímu osudu, další válce a ničivému sevření dvou totalit, před jejichž nebezpečím s velkou prozíravostí varoval.
Ve vyhnanství na ostrově Madeira, vyčerpaný a bez prostředků, završil svou oběť povolání státníka a politika, které chápal v nejlepším a úplném slova smyslu jako službu lidem, svým národům. Zemřel v utrpení 1. dubna 1922 v nedožitých pětatřiceti letech, v kruhu své rodiny.
Panovník a světec
Už v roce 1923 podal Wilhelm Miklas, příští rakouský prezident, podnět k blahoslavení císaře Karla. Pro slušné lidi v celé bývalé monarchii nebylo jednoduše možné zapomenout na posledního panovníka a jeho přetěžký úděl, v němž jako člověk obstál bez úhony. Francouzský spisovatel Anatol France o něm řekl: „Císař Karel chtěl mír. Byl jediným slušným mužem, který během války zastával odpovědnou pozici, ale neposlouchali ho“.
V roce 2004 sv. papež Jan Pavel II. prohlásil císaře Karla blahoslaveným. Padesát let trvalo přísné prověřování Karlových úmyslů a činů, než byl povýšen ke cti oltářů - jako osoba veřejná, panovník neochvějně dbalý křesťanské morálky a sociální sounáležitosti s bližními, jako otec rodiny.
Karel I. tak vstoupil, po sv. Václavu jako druhý z českých panovníků, do pantheonu českých světců. V naší národní historii ho přesto potkáváme jako osobnost dosud málo známou, neboť byl osobou nepohodlnou 1. republice stejně jako následujícím totalitním režimům. Dnes, po sto letech, svého posledního krále teprve objevujeme, drama jeho osudu nás oslovuje a jeho mírové poselství se nás týká. Blahoslavený císař Karel je aktuálním člověkem a světcem moderní doby.
Poslední český král
Tisíciletí dějin českého království v roce 1918 osobnost blahoslaveného Karla I. Rakouského (1887-1922) uzavírá. Byl prvním toho jména jako císař rakouský, jako Károly IV. zasedl na trůn království uherského a jako poslední v řadě českých králů byl Karlem III. Vedle svatého knížete Václava je druhým českým panovníkem, který vstoupil do pantheonu českých světců. Se svatým Václavem, knížetem z rodu Přemyslovců, zakladatelem tradic českého státnosti, je blahoslavený Karel spjat jak podobností osudu, neboť oba vládli v těžké době a zemřeli v mladém věku, tak i pokrevními rodovými svazky.
Český panovnický rod Přemyslovců se s rodem Habsburků spojil vícekrát. Ze svazku Guty Habsburské s králem Václavem II. se zrodila Eliška, poslední princezna z rodu Přemyslovců (1292-1330) a matka římského císaře Karla IV. Lucemburského (1316-1378). Dále v manželství Alžběty Lucemburské (1409-1442), vnučky Karla IV., s Albrechtem II. Habsburským (1397-1439). Znovu pak v manželství jejich vnučky Anny Jagellonské (1503-1547) s Ferdinandem I. Habsburským (1503-1564), který byl roku 1526 zvoleným českým králem. V případě posledního českého krále Karla I. je pozoruhodná i další přímá pokrevní linie, spojující Karlovu matku Josefu, princeznu saskou, s českým králem Jiřím z Poděbrad: jeho dcera Zdenka (1449-1510) se totiž vdala za Albrechta III. Saského (1443-1500), saského vévodu a míšeňského markraběte a tudíž král Jiří Poděbradský byl pra-pradědečkem císaře a krále Karla I.
Český domov blahoslaveného Karla
Karel I. byl v Čechách právem doma a také se tu jako doma cítil. Prožil tu plných 6 let života. V kontextu Karlova života je to doba relativně dlouhá, i když v jeho životopisech bývá odbyta krátkou zmínkou o vojenské službě v Čechách: pravdou je, že donedávna se o českém pobytu, který výrazně formoval Karlovu osobnost, mnoho nevědělo.
Karel František Josef jako devatenáctiletý arcivévoda přicestoval do Prahy, hlavního města Českého království, v roce 1906. Nastoupil tu vysokoškolské studium na Karlo-Ferdinandově univerzitě. Studoval právní vědy, dějiny, ekonomii, vybrané obory důležité pro následníka trůnu, jako soukromý žák u výtečných českých i německých profesorů. Jak lze soudit z dobových zpráv, jeho studijní výsledky byly velmi dobré a Karel se jako příští panovník dozvěděl mnoho i o dějinách českého království.
V létě 1908 byl arcivévoda Karel povolán k pravidelné vojenské službě do posádky v Brandýse nad Labem v hodnosti nadporučíka dragounského regimentu č.7 vévody Lotrinského. Bydlení měl k dispozici v Brandýse na zámku, neboť jeho majitel a Karlův vzdálený strýc, arcivévoda Ludvík Salvátor z Toskánské habsburské linie, setrvával na cestách po Středomoří. Renesanční zámek v Brandýse nad Labem, vzdálený 25 km od centra Prahy, patřil Habsburkům jako letní panovnické sídlo už od roku 1547. Svou historií to byl zámek výjimečný, neboť všichni habsburští panovníci tu svého času pobývali. Jako velitel 5. eskadrony denně jezdil arcivévoda Karel na kole nebo koňmo přes labské mosty do Staré Boleslavi. Kasárna kavalerie s jízdárnou tam stála v těsném sousedství kostelů Sv. Václava a Nanebevzetí Panny Marie. Se znalostí celého Karlova života dnes můžeme sledovat cesty Boží: v duchovním životě byl Karel tradicemi nejstaršího českého poutního místa hluboce osloven. V minulosti se svatováclavskou i mariánskou tradicí měli mnoho společného i mnozí jeho předchůdci, habsburští panovníci: císař Matyáš a císařovnou Annou, Ferdinand III. a císařovna Marie Anna, Leopold I. i královna Marie Terezie. Jedna z fotografií, dochovaných z roku 1908, zachycuje arcivévodu Karla při vstupu do basiliky sv. Václava při slavnosti svátku Božího těla.
Ve vyprávění pamětníků, v zápisech městské kroniky, ale také už i ve filmových záběrech a na fotografiích zůstaly uchovány vzpomínky na Karlův pobyt v tomto typicky českém městě. Podávají svědectví i o jeho dobré a otevřené povaze. Byl tady i v okolních obcích brandýského regionu byl velmi oblíben. Účastnil se společenského života a především mluvil dobře česky. Stýkal se s místními občany a nezištně pomáhal, když bylo třeba. Za jeho pobytu bylo ve městě obnoveno sídlo okresního hejtmanství, založena brigádní jezdecká škola, ve Staré Boleslavi byla v roce 1911 otevřena nová městská radnice. Reálné gymnázium, zřízené v Brandýse nad Labem v roce 1913, neslo arcivévodovo jméno. Není tedy divu, že tu byl oblíben a lidmi nazýván „náš arcivévoda“.
Po svatbě v listopadu 1911 se arcivévoda Karel do Brandýsa vrátil v doprovodu své novomanželky Zity Bourbonsko – Parmské. Na třicet tisíc lidí (!) v čele s místodržitelem království českého knížetem Františkem Thun - Hohensteinem se tehdy sešlo k uvítání a příjezd Karla a Zity se stal událostí roku. „Vysoký pár“ vedl v Brandýse klidný a spokojený život až do jara 1912, kdy byl pluk 7. dragounů převelen do posádky Kolomyje v Haliči. Karel a Zita se rozloučili s milovaným městem a za velké nepohody ( Karel v sedle se svými dragouny a Zita v kočáře ) cestovali šest týdnů až na tehdejší rakousko-ruské hranice (na území dnešní Ukrajiny).
Do Brandýsa a do Staré Boleslavi se Karel i Zita každoročně vraceli na dovolené i k císařským návštěvám. Dne 26. března 1917 císař Karel poctil Brandýs nad Labem a Starou Boleslav jako první města v monarchii oficiální návštěvou. Průběh krátkého pobytu císaře na jeho zamilovaných místech místní paměti i tehdejší tisk dobře zaznamenaly a je zachycen i na filmovém dokumentu. V říjnu 1917 si císař Karel zámek v Brandýse nad Labem odkoupil z pozůstalosti po Ludvíku Salvátorovi jako své osobní, rodinné sídlo. K poslední návštěvě sem císařský pár (i s korunním princem Ottou, jak víme z jeho osobního vyprávění) přijel v srpnu 1918.
Císařovna Zita do konce svého dlouhého života vzpomínala na pobyt v Brandýse jako na jedinou dobu společného štěstí. Po dlouhých desetiletích odloučení se živou vzpomínkou přijížděl do Brandýsa nad Labem – Staré Boleslavi také prvorozený syn blahoslaveného císaře, Dr. Otto von Habsburg, aby potvrdil staré přátelské svazky a stejně jako jeho otec uctil Palladium země české v chrámu Nanebevzetí Panny Marie, kde je od roku 2011 uložena relikvie blahoslaveného českého krále Karla I.